Методична робота




Методичні рекомендації вчителя літератури для батьків та учнів

Підготувала: Н.О.Вихрист

Спільними зусиллями виховаємо любов до читання

Не хлібом єдиним,

А творчості дивом,

А криком дитини

Існує людина.

І.Жиленко





Освіта дитини починається з уміння дитини читати і писати. І

відбувається це здебільшого в родинному колі. У сім’ї

прищеплюються і любов до книги, отримання задоволення від

процесу читання, звичка бути постійно з книгою й

неможливість існування без неї.

Дитина відчуває духовну єдність із родиною тільки тоді, коли

батьки усвідомлюють взаємозв’язок між розвитком молодшого

покоління і освітнім рівнем старшого покоління.

Головна відмінність сімейного читання від інших його видів

– класного, позакласного та домашнього, полягає в тому, що

батьки, використовуючи книгу, починають по-справжньому

займатися духовним розвитком своєї дитини, формуванням її

особистості.

Ось чому ми, бібліотекарі, звертаємось до Вас, батьки: тільки

спільними зусиллями ми зможемо відродити гарну традицію

сімейного читання, тільки Ви станете запорукою успішності

Ваших дітей, якщо надасте їм можливість долучитися до

світових книжкових скарбів, що зберігає публічна бібліотека. І

саме публічна бібліотека має приміщення для проведення

змістовного дозвілля родини, володіє інформаційним

потенціалом для задоволення різноманітних інтересів усіх

членів сім’ї, має підготовлений персонал, який допоможе,

порадить.

Але без Вашої зацікавленості, бажання та ініціативи ми не

зрушимо з місця.

Існує думка про те, що вроджені здібності до читання у дітей

виявляються лише у віці від 18 місяців до 3 років. А от

психологи вважають, що прищепити любов до книги та

читання можливо лише до 9 років. Пізніше це зробити складно,

іноді практично неможливо.

Постає питання: як розвинути у дитини любов до книги та

читання?

Ось декілька порад, які можуть стати у пригоді:

Малюк із насолодою прислухається до Вашої мови:

коли бавиться у ванні, одягається, їсть та засинає,

ввечері ж або на світанку. Тому дитина, з якою постійно

розмовляли, підростаючи, починає швидше розуміти та

відтворювати слова, які вона почула тоді, коли ще

нічого, здавалося б, не розуміла.

Бажано говорити з малюком про уві звичайні для Вас,

але такі важливі для нього, справи, які Ви робите

щоденно разом.

Розмовляйте, наспівуйте та грайте з дитиною

Дитина вчиться спочатку слухати книгу, потім

перегортати сторінки, запам’ятовувати слова, які бачить

або чує.

Усі, хто читає дітям, знають, яка це приємність для них,

вони є уважними слухачами та сприймають текст усім

єством і душею.

Треба знаходити час для читання, особливо мамам і

татам. Бо дитина дуже любить бувати разом з батьками.

Почуття єдності, що виникає тоді, не можна замінити

нічим іншим – ні телевізором, ні відео, ні комп’ютером.

Весь час звертайтесь до книги та читання. Придбайте

декілька книг, щоб Ваш малюк мав змогу їх

переглянути, погортати і, якщо це передбачено,

розмалювати.



Якщо Ви постійно читаєте разом з дитиною, зверніть

увагу на те, які книги їй більше подобаються, які вона

розуміє краще.

За допомогою у підборі подібних книжок можна

звернутися до бібліотеки. Саме тут є видання, які

розраховані на різний вік і рівень розвитку. Окрім того,

фахівцям легше знайти та підібрати таку літературу.

Щоденно знаходьте час для читання

Вибирайте книгу для читання разом з дитиною

Помилкою багатьох читаючих батьків є думка, що усі

необхідні книги є у них дома. Домашні бібліотеки не

можуть складати конкуренцію публічним, а надихнути

малюка на читання може приклад інших дітей – читачів

бібліотеки.



Не тільки бібліотечні книги мають бути доступними

дитині. Обов’язково повинні бути й власні. Які? Перш за

все ті, які вона може почитати. Але мають бути й такі,

які можна розмалювати, щось написати у них, за

допомогою яких можливо щось самостійно вирізати або

змайструвати. Таких видань – безліч, і їхнє призначення

– індивідуальне користування.



Важливо не тільки, що саме Ви читаєте, а як це Ви

робите! Коли читаєте швидко та невиразно, дитина

швидко втрачає інтерес.

Читайте емоційно, отримуючи при цьому задоволення

від самого процесу читання. Будьте в певному сенсі

актором.

Обов’язково ставте запитання самі та відповідайте на

ті, що виникнуть у малюка, прислухайтеся до того, як

він сам оповість та передасть свої враження від

прочитаного.

Приглядайтеся під час читання до дитини.

Забезпечити дитину необхідною літературою

Помірковано та із задоволенням

Читайте знову і знову



Як відомо, діти полюбляють слухати одні й ті ж

оповідки. Вони змушують читати вже набридлі Вам

книги знову і знову. Тому на пропозицію почитати щось

нове, отримаєте відмову.

Що ж робити в такому випадку? Ще разок

перечитайте гасло цієї поради. Саме так, читайте дитині

те, що їй подобається. Це не примха. Просто у дитини є

бажання глибше зануритись у процес пізнання книги,

адже він відбувається повільніше, ніж у дорослих. Не

позбавляйте малюка задоволення від спільного читання.

Адже відбувається процес підготовки майбутнього

вдумливого та уважного читача, виховання

повноцінного сприйняття книги.



Читати можна будь-де6 на прогулянці, на пляжі, у

поїздці, очікуючи на прийом до лікаря. Нехай у Вашій

сумці поряд із дитячими речами, іграшками лежить

книжка.

Коли Ваш малюк навчиться читати, частіше

звертайтесь до нього з прохання м почитати Вам. Але не

завдання, отримане в школі, а просто хорошу історію.

Читайте усюди і завжди

Не приховуйте від дитини своєї зацікавленості її читанням

Ніколи не саджайте дитину за читання, якщо вона цього

не бажає. Це є одним із найдієвіших засобів вбити інтерес

до читання та книги у дитини.

Примусове читання – шлях до небажання читати

взагалі. Шукайте позитивних та ефективних шляхів

зацікавлення малюка захопливими та значними

книжками. Добирайте найпопулярніших серед дітей теми

та книги.



Пам’ятай, що читання – одна з найважливіших,

найпотрібніших, найсерйозніших робіт, не «між іншим».

 Навчися користуватися змістом.

 Хоча б одну з читаних тобою останнім часом книг – читай з

закладкою, помітками олівцем, повертайся іноді до

прочитаного.

Не примушуйте дитину читати

ЗАПОВІДІ ЧИТАЧА

 Не залишай книгу недочитаною без серйозних причин.

 Закриваючи книгу ( навіть прочитавши тільки частину її),

подумай, що запам’яталося, схвилювало, налякало, утішило,

вразило, здивувало.

 Постарайся самостійно розібратися у всьому, пояснення

незрозумілих слів шукай у тлумачних словниках.

 Книга добре і надовго запам’ятовується, якщо її зміст

розповісти другові, батькам.

Внутрішньо налаштуйся читати книгу з інтересом,

вдумливо, запам’ятай зміст книги точно і надовго.

Зміст прочитаного повинен осмислюватися. Не

можна допускати механічного читання.

1. Для свідомого сприймання познайомся з анотацією,

прочитай епілог, вивчи заголовок.

2. Запам’ятай найяскравіше, порівняй з уже відомими

фактами, явищами.

3.Вчись читати швидко, охоплюючи поглядом цілі

фрази, речення.

4.Прочитавши книгу, обговори її з товаришами, дай

оцінку.

ЯК ЧИТАТИ КНИГУ

ЯК РОЗПОЧАТИ ЧИТАННЯ

1. Перед читанням познайомся з загальною

побудовою книги.

2. Подивись титульну сторінку: на ній ти завжди

знайдеш назву книги, прізвища автора та

художника, де, коли і ким видана книга.

3. Познайомся із заголовком книги.

4. Якщо в книзі є передмова, прочитай її.

1.Читай книгу з олівцем в руці. Якщо книга

власна, то можна олівцем робити

позначки на полях у тих місцях, які тебе

зацікавили.

2. Читай швидко, але уважно.

3. Прочитавши книгу, подумай над її

головними ідеями, над описаними в ній

подіями, фактами.

4. Зроби записи про те, що здалося важливим

у прочитаній книзі.

ЯК ПРАЦЮВАТИ З ХУДОЖНЬОЮ КНИГОЮ

5. Веди щоденник прочитаних книг.

1.Намагайся читати вголос, не поспішай,

вдумуйся у зміст прочитаного.

2.Зверни увагу на те, як поводяться герої книг,

вчися у них доброму.

3.Коли закриватимеш

книгу, подумай, чого

вона тебе навчила.

4.Вмій берегти книгу.

1. Визначити тему.

2. Підібрати літературу:

- документи, першоджерела;

- монографії, довідники, збірники;

- газетні та журнальні матеріали.

3. Грунтовно вивчити підібрану літературу.

4. Скласти первісний варіант плану майбутнього реферату.

5. Виділити основні питання.

6. Систематизувати опрацьований матеріал.

Немає коментарів:

Дописати коментар